United 4 Roompot 1st !
De laatste United 4 van het seizoen stond afgelopen weekend op het programma. De voorspellingen waren helemaal top, wind en prima weer.
Zaterdag stond er een mooie wind, ongeveer 16 knopen met een flinke dosis stroom op de baan konden van start voor de eertse wedstrijd.

De start was op zich prima en we konden bij de top om de bovenboei komen. Na de reach lagen we tweede vlak achter onze belgische vrienden Jim en Ruben, omdat we dicht op elkaar lagen zijn we elkaar flink gaan opjagen en als gevolg kregen wij en de belgen allebei een gele vlag. De BEL 1247 en de NED 10 konden dus een 720 penalty straf gaan nemen. Na de spinnaker drop ging het bij ons niet goed en raakte de spi onder de boot, ik kreeg even een flashback van het Belgisch kampioenschap. Nadat de spinnaker goed weer op orde was lagen we op plek 6. Inhalen kreeg dus prioriteit!!! En dat deden we! De wind trok iets aan en toen ging de gashandel open , bij de volgende bovenboei lagen we aan kop en hebben dit niet meer weg gegeven.

De tweede wedstrijd was onze start goed aan lij , meteen overstag en voor het veld langs, we kwamen na een goed rak als eerste om de boei. De spi stond binnen 5 seconden en toen was het gas geven! De hele wedstrijd hebben we op kop gelegen en zo finishte we ook, weer een eentje.

De laatste wedstrijd zaten we aan de linkerkant van het kruisrak en dat bleek niet goed te zijn, omdat de wind aflandig was en dus vrij verradelijk kwamen rond plek 6 om de boei. Eenmaal met spi in de reach spoot er een fontijn water door de luchtkast heen, dat betekent maar een ding, zwaard strips eraf!! Een 470 heeft deze echt nodig anders gaat het niet echt hard. Toch hebben we ons verstand op nul gezet en uiteindelijk naar een 3e plek gezeild. Serie na dag 1 een: 1-1-3. Na de wedstrijden ging het happy hour dus aan onze neus voorbij omdat we de zwaardstrips moesten plakken.

De volgende dag woei het een stuk harder. Dat zijn echt onze omstandigheden. We hebben de hele dag super gevaren en vooral op verschillende technieken in hard weer getraind. Resultaat 3x een 1, de serie was dus uiteindelijk. 1-1-3-1-1-1.

Omdat we een evenement hebben gemist konden we niet meer met de overall hoofprijs naar huis gaan. We zijn hier nog wel tweede in geworden.
De uitslagen zijn te vinden op http://www.united4sailing.org

Het was een top weekend en we willen de organisatie daarom even bedanken. Volgende week gaan we ons zelf weer beter maken op de wateren van Medemblik.

Greets,

Baar en Max

0 Comments
Posted on 02 Oct 2006 by max
Name:
E-mail: (optional)
Smile: smile wink wassat tongue laughing sad angry crying