Belgisch Kampioen 2006 !!
YEAHHH!! We zijn belgisch kampioen 2006 geworden!!

Vrijdag avond laat kwamen we aan in Nieuwpoort (BEL) om deel te nemen aan het open belgisch kampioenschap 2006. We sliepen in een pension van een oud vrouwtje. Op zich niks mis mee, we moesten alleen constant aanhoren dat ze van de trap was gevallen en weinig kon doen, we hadden dus ook geen warm water om te douchen, en de bedden stonden om instorten, maar verder was het prima.

Zaterdag stond er een vlagerige oosten wind ( 15 knopen). De wind draaide veel maar gelukkig werd het in de middag wat stabieler.
In de eerste wedstrijd kwamen we als eerste bij de eerste boei en hebben we dat niet meer uit handen gegeven. De tweede wedstrijd werd de stroom sterker en dus was het opletten tijdens de start. Onze start was top!! Aan de pin weg voor het veld langs. Er ging alleen een team extreem links af en deze kwamen dus voor ons bij de eerste boei. We moesten er in de down wind voorbij omdat je aan de wind weer met de stroom mee ging en een grote voorsprong kan pbouwen. Halverwege de down wind waren we er voorbij! We konden de voorsprong uitbouwen en dus als eertse aan de onderboei. Op dat moment nam de stroom ons mee in de upwind en waren we dus los van het veld. We hebben deze voorsprong behouden en dat resulteerde in een 5 minuten voorsprong!! Dat zijn dus 2 eerste plaatsen op een rij!

Dan de derde race. Na een uur gewacht te hebben tot het comitee het anker vast had konden we eindelijk beginnen. Onze start was niet goed en dus kwamen we als 6e om de boei! Een redelijke achterstand op de kopgroep was het resultaat. We hebben ons zelf even flink boos gemaakt en de knop op oneindig gezet. We vlogen van de mooie noordzee golven af en met succes!! We konden als eerste de beneden boei ronden. Toen de ging de spinnaker naar beneden en daar ging het echt gigantisch fout!! De spi was op tijd binnen maar door een golf viel de schoot voor de boot en dan komt de schoot onder de boot terecht. Balen!! Omdat Max in de up wind in de trapeze moet staan konden we het dus niet in orde maken.

We hebben keihard gevaren in de tweede upwind om een voorsprong uit te bouwen zodat we tijd hadden om alles weer in orde te maken
Na de bovenboei eerste het halve windse rak, hier konden we dus niet de spinnaker zetten. Hierdoor verloren we twee plaatsen, daarna gingen we voor de wind en kon Max beginnen om de spi opnieuw aan te slaan. Toen de spinnaker weer stond lagen we 7e!! We hadden nog maar twee rakken te gaan om alles in te halen dus dat werd lastig. We hebben ons uit de naad gewerkt en dat resulteerde in een 3e plek. Niet tevreden wat beteft de laatste wedstrijd maar het was gebeurd en wisten we dat we het Zondag af moesten maken.

Na dag 1 stonden we dus met 1-1-3 aan de leiding, 2 punten voor op nummer 2.

Dag 2:
Omdat het springtij was moesten we om 08.00 uur het water op!! Er was echter geen zuchtje wind op zee dus werd het lang wachten. Heel frusterend als je eerste staat!! Uiteindelijk kwam er een beetje wind en besloot het comitee om een wedstrijd te gaan varen. 6 knopen wind en stroom dat is goed opletten!! Onze start was slecht en dus moesten we achteraan beginnen. We kwamen als 7e aan de eerste boei, de nummer twee in het klassement lag op dat moment 2e, ongeveer een half rak voor op ons! Oke rustig blijven en hard zeilen! Dat lukte! We hebben ons zelf in een thriller van wedstrijd naar de 3e plek gezeild! Dit was genoeg om Belgisch kampioen 2006 te worden.

De prijsuitreiking was leuk, na de 3e plaats ( Koen de Smedt en bart Verwerf (BEL)) en de 2e plaats ( Jim Haverhals en Ruben Philipse BEL) waren wij aan de beurt. De speaker sprak: Belgisch kampioen 470 2006 uit Nederland, Barend Hiltermann en Max Blom!! YEAHH.

We konden de medailles in ontvangst nemen plus 5 liter bier!! Typisch de belgen. Daarna volgde een speach van Max en werden we door de zeilers gefeliciteerd. Trots als een pauw verlieten we Nieuwpoort waar we meteen in de file terecht kwamen, ons kon het weinig schelen want we hadden een top weekend gehad!!

Aankomend weekend varen we het Nederlands kampioenshap. We gaan ons best doen om zo goed mogelijk te presteren, we will see!

Keep you posted!

Groetjes,

Baar en Max ( NED 10) Belgische kampioen! heheheh tongue

0 Comments
Posted on 12 Sep 2006 by max
Name:
E-mail: (optional)
Smile: smile wink wassat tongue laughing sad angry crying